Digitalisering cruciaal voor succes van Nederlandse bedrijven
Bijna vier van de vijf Nederlandse bedrijven (83 procent) vinden digitalisering essentieel voor hun toekomstige succes. Dit blijkt uit een onderzoek dat is uitgevoerd door YouGov in opdracht van IONOS, het moederbedrijf van STRATO.
Goede basis, maar ruimte voor groei
De meeste onderzochte bedrijven in Nederland hebben een eigen domeinnaam en website. Minder bedrijven hebben een webwinkel of maken gebruik van geavanceerdere clouddiensten. De resultaten laten zien dat het Nederlandse mkb goed presteert op het gebied van digitalisering: 63 procent heeft een eigen website en een e-mailadres met een eigen domein.
Nederland voorop in Europa, maar achter op het VK
Nederland loopt voor op landen zoals Duitsland, Spanje, Frankrijk, Polen en Zweden, maar blijft achter bij het Verenigd Koninkrijk, waar respectievelijk 75 en 73 procent van de bedrijven deze basis op orde heeft.
Social media: een belangrijke schakel
Social media spelen ook een belangrijke rol in de digitalisering van Nederlandse bedrijven. Meer dan de helft (52 procent) gebruikt sociale netwerken voor communicatie met klanten en partners, wat Nederland in de Europese middenmoot plaatst.
E-commerce en clouddiensten: nog veel potentieel
Er is echter nog ruimte voor groei op het gebied van e-commerce en clouddiensten: 30 procent van de Nederlandse mkb’ers heeft een webshop, en 26 procent maakt gebruik van geavanceerde cloudoplossingen. Ook op dit vlak is Nederland gemiddeld vergeleken met andere Europese landen.
Focus op online zichtbaarheid en beveiliging
Voor de verdere digitalisering richten Nederlandse bedrijven zich vooral op hun online zichtbaarheid (58 procent), IT-beveiliging en gegevensbescherming (42 procent) en online samenwerking (40 procent). Ze investeren ook in websites (30 procent) en social media (28 procent), al liggen deze percentages lager dan in het Verenigd Koninkrijk en Spanje.
Investeringen in de toekomst
Daarnaast overweegt een kwart van de bedrijven te investeren in IT-beveiliging (26 procent) en kunstmatige intelligentie (24 procent).
Een positieve blik op de toekomst
Aisha Petter, Managing Director van STRATO, zegt: “De resultaten van het onderzoek tonen aan dat Nederlandse bedrijven digitalisering zien als een belangrijke factor voor hun toekomstige succes. Ze zijn goed gepositioneerd in de Europese context, maar er is nog onbenut potentieel, bijvoorbeeld op het gebied van e-commerce en cloud services. Onze oplossingen en tools zijn ontworpen om hen te ondersteunen in hun digitaliseringsproces en zo hun toekomst veilig te stellen.”
Bron: ChannelConnect